Den ferske Black Friday-undersøkelsen fra pris- og produktsammeligningstjenesten Prisjakt og Opinion avdekker at 200.000 flere nordmenn planlegger å handle på Black Friday i år, enn i fjor. Veksten i år vil foregå i nettbutikker, viser undersøkelsen: Antallet som utelukkende skal handle i nettbutikk er mer en doblet siden fjoråret. Likevel håper butikker og kjøpesentre på jevnt storinnrykk gjennom uken.,

— Korona, smittefare og restriksjoner gjør at mange kvier seg for å oppsøke fysiske butikker og handlesentre i år, og i stedet blir sittende hjemme med kredittkortet foran dataskjerm og mobiltelefon i år, viser undersøkelsen. Det er tydelig at denne frykten, på toppen av hverdagen vi lever i, vil ramme de fysiske butikkene hardt i denne viktige handelsuken, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.

Frykter smitte

Hele 79 prosent av de spurte – åtte av 10 nordmenn over 18 år – er tror ikke butikker og kjøpesentre klarer å overholde restriksjoner og smittevernanbefalinger på årets travleste handledag kommende fredag. Enda flere (91 prosent) uttrykker den samme bekymringen for at kundene ikke klarer å holde avstand og eller følge myndighetenes pålegg og anbefalinger for trygt smittevern på handletur.

— Undersøkelsen viser at vi stoler mer på butikkene enn på kundene i denne situasjonen. De unge har fått mye pepper denne høsten for manglende etterlevelse av helsemyndighetens anbefalinger, men det er faktisk aldersgruppen 18-29 år som er mest bekymret for kundenes adferd i butikkene. Bekymringene synker med alderen, og de over 60 er minst bekymret for å bli smittet når de handler, sier Vittersø.

Størst smittefare

,Annenhver nordmann (53 prosent) mener faren for å bli smittet på kjøpesentre er

spesielt stor,

mens henholdsvis 37 og 23 prosent vurderer stor smittefare i matbutikker og spesialbutikker (klær, sport, husholdningsartikler, velvære m.m).,

Ifølge undersøkelsen er offentlig kommunikasjon, utesteder med alkoholservering og private fester og middager steder der nordmenn mener smittefaren er størst.

Offentlig kommunikasjon (tog/trikk/buss)       79%, Utesteder med alkoholservering                       75%, Private fester og middager                                64%, Flyplasser og fly                                                 59%, Treningssenter                                                   58%, Konsertlokaler                                                    56%, Kjøpesenter                                                        53%, Skole/utdanningssteder                                   46%, Restaurant/café                                               41%, Sportsarenaer                                                 38%, Matbutikker                                                      37%, Kurs- og konferansesentre                            35%, Kino                                                                 30%, På jobben                                                        29%, Spesialbutikker                                                23%, Andre steder                                                      3%, Ingen av disse                                                    2%