BYFJORDTUNNELEN:

Gårsdagen var en av de verste når det gjelder stengt tunnel på E39 - og ikke minst hva gjelder lange køer.,

En danske trailer ble i går kveld tauet ombord på ferja i Tananger, etter et større oljelekkasje som førte til stengt tunnel i flere timer.

Det kunne imidlertid vært annerledes. Klokken 09.40 stengte tunnelen som følge av dette og klokken 13.15 var E39 helt fri for vanlig ferdsel igjen.

I de første meldingene som kom fra tunnelen het det at sjåføren selv klarte å fikse lekkasjen for så å ta seg ut av Byfjordtunnelen for egne krefter. Det gikk ikke etter planen.

Det var nemlig bergingsbil på vei til stedet, men denne ble bedt om å snu for å returnere til Forus. Det var Vegmeldingssentralen Vest som rekvirerte bergingsbil.

– Vi sendte ut en bergingsbil med en gang vi hørte om dette via mediene, og vi varslet Vegmeldingssentralen om at vi var tilgjengelige, men vi ble bedt om å returnere, sier Lars Morten Nesheim, daglig leder i Rogaland redning, som la ut en irritert melding på Facebook etter hendelsen. Det skriver Stavanger Aftenblad.

Køene var lange og ble bare lenger og lenger for hvert minutt.

Ti minutter senere ble bergingsbil igjen rekvirert - men i mellomtiden vokste køen seg vare større og større. Inn mot både Gabbas og Eiganestunnelen ble det meldt om kø som følge av stengt tunnel.

Bergingsselskapet regner med at de mistet rundt en time fra å returnere til å vende tilbake. Selskapet mener dette er et stort problem og etterlyser et møte for å ordne opp i den stadig stengte tunnelen - trolig den tunnelen som oftest er stengt her i landet.

Ifølge politiet finnes det ingen klare regler for hvor raskt en sjåfør må be om bilberging slik Nesheim etterlyser.

– Men i utgangspunktet skal en bil som får problemer ut av tunnelen så fort som mulig dersom det ikke er mulig å fikse den med en gang. Det er ikke slik at vi stenger tunnelen og gir sjåførene en time på å fikse bilen, understreker Roger Litlatun, oppdragsleder i Sør-Vest politidistrikt til Aftenbladet.