BREV:

I brevet står det blant annet om utfordringer som er, endring av arbeidssted, bruk av overtid, endring av arbeidsoppgaver - og mye mer.,

Her er brevet til alle kommunalt ansatte:

Koronaviruset har gitt store utfordringer for Norge totalt sett og for oss som kommune. I dag er det slik at noen avdelinger er midlertidig stengt/ har redusert drift – dette gjelder barnehager, skoler, idrettshaller og kultur. Her er tiltakene videreført til over påske – til og med 13. april.

Helse/ velferd og NAV står overfor de største utfordringer de har hatt noen gang. Etterspørsel og behov for tjenester hos våre innbyggere forandrer seg. Vi må nå sikre at vi kan gi nødvendig hjelp og at vi organiserer tjenestene våre på best mulig måte. Dette kan innebære at arbeidstid, arbeidssted og arbeidsoppgaver midlertidig bli endret – og det kan gjelde for oss alle.

Tiden framover vil kreve fleksibilitet fra både ansatte og oss som arbeidsgiver. Vi har tett dialog med de hovedtillitsvalgte, og har faste treffpunkt to ganger i uken.

Endring av arbeidsoppgaver og arbeidssted

For å sikre drift i kommunen og nødvendig hjelp, kan arbeidsgiver endre arbeidssted og/ eller oppgaver for ansatte hvis det foreligger saklig grunnlag for endringen. Saklig grunnlag vil si at det er nødvendig for å kunne håndtere utfordringene epidemien gir. Det kan bety at ansatte som opplever at ordinære arbeidsoppgaver frafaller i en periode, kan settes til å gjøre andre oppgaver enn de som normalt utføres. Det foregår derfor en kartlegging både av tjenester som har økt behov for flere ressurser, og av tjenester og ansatte som har færre arbeidsoppgaver. Vi opplever at flere i disse dager viser stor fleksibilitet for å håndtere denne situasjonen på best mulig måte, og det er vi takknemlige for.

Utvidet bruk av overtid

Koronautbruddet kan medføre behov for overtidsarbeid utover det hovedregelen i arbeidsmiljøloven sier. Dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov, kan arbeidsgiver i utgangspunktet pålegge arbeidstaker å arbeide utover avtalt arbeidstid. Det er inngått en egen avtale om dette mellom KS og sentrale fagforeninger som Randaberg kommune forholder seg til. Denne avtalen gjelder mulighet til endring av arbeidstid, overtid og varsel om endring av turnus i denne spesielt krevende situasjonen.

Følgende punkt vil i særlig grad gjelde helsepersonell:

1) Endring i arbeidssted og arbeidsoppgaver helsepersonell

Arbeidsgiver kan også pålegge helsepersonell å forbli i tjeneste ut over ordinær arbeidstid ikke er konkret hjemlet i arbeidsavtale eller tariffavtale eller lov. Både når det gjelder arbeidsoppgaver og oppmøtested, må den enkelte etter omstendighetene forberede seg på at det kan bli større endringer.

2) Endringiturnus

Situasjonsbildet endrer seg raskt og arbeidsgiver kan ha behov for å endre turnuser. Eventuelle endringer i turnus vil gjøres i samarbeid med tillitsvalgte.

Dette er ment som en foreløpig informasjon til dere om at de utfordringer vi står overfor vil kunne medføre endringer på arbeidsoppgaver og arbeidssted fremover. Dersom dette blir aktuelt for deg vil du bli kontaktet.

Lykke til i tiden som kommer!

Mvh

Kristin Bø Haugeland

Personal- og organisasjonssjef

Randaberg kommune