KONTROLL: Hovedfokuset på denne kontrollen var at kjøretøyene var innenfor lovlige vekter, men det ble også utført en generell kontroll av kjøretøyene og kontroll av pålagte dokumenter.

– Det ble valgt ut kjøretøy fra flere firma som ble tatt med inn til kontroll. Her ble det påvist overlast på de fleste kjøretøyene. Når det kjøres med mer vekt på kjøretøyet en det som er tillatt, så forårsaker dette mer slitasje på veiene å kan også medføre skade på vegbanen, sier man fra Statens vegvesen i en kommentar.

Kontrollen var altså flere steder - som på Sokn.

Del to av kontrollen ble gjennomført på Sokn kontrollstasjon på E39. Hovedfokus på denne kontrollen var kjøre- og hviletid. Men også her ble det utført generell kontroll og kontroll av dokumenter.

– Fire førere ble kontrollert for kjøre- og hviletid. Det ble kontrollert til sammen 81 førerdøgn. Her var det meste i orden, men en fører ble ilagt en skriftlig advarsel for ett brudd på pausebestemmelsene.

Ellers var det ikke noe å anmerke i denne kontrollen.

Kjøre- og hviletid var hovedfokus på kontrollen. Foto: Statens vegvesen