||Linda Joa er innkjøpsleder i Randaberg kommune

SVARET:

Det var ifølge brevet fra advokatfirmaet enkelstående firma innen bygg- og anleggstjenester som reagerte på at det er byggevirksomhet i kommunen uten å være kjent med at det har vært konkurranse om å tilby bygg- og anleggstjenester.,

I brevet het det blant annet at det var deres efaring at det sjeldnere ble utlyst konkurranse i kommunen. I den anledning ble advokatfirmaetbedt om å undersøke regelverket rundt innkjøp som gjelder i Randaberg kommune - blant annet for oppdrag som gjelder beløp under 300.000 kroner. Videre heter det i brevet at ved oppdrag over et nevnte beløp vil det bli etablert en dynamisk innkjøpsordning per oppdragsgiver.

Fikk svar tilbake

Nå har kommunen svart tilbake til advokatfirmaet.

https://randaberg24.no/2021/12/06/advokatfirma-etterlyser-svar-om-kommunens-innkjopsrutiner/

— På grunn av mangel på ressurser og opplæring av ny medarbeider er prosessen med dynamisk innkjøpsordning blitt utsatt. Planen er å lyse ut den dynamiske innkjøpsordning (DPS) for Tømrearbeid med tilhørende materiell på Doffin i uke 49/50. Det er første gang vi skal benytte en DPS-ordningen og håper det vil kunne bidra til at det er enklere for flere lokale og ikke minst mindre firma om å søke opptak i ordningen og tilby sine tjenester til Randaberg kommune, skriver innkjøpsleder Linda Joa i brevet.

Linda Joa er innkjøpsleder i Randaberg kommune Foto: FOTO: Privat

Hun skriver videre at rammeavtalen på tømrertjenester tredde i kraft 1. september og at det i denne perioden ikke har vært oppdrag på over 300.000 kroner, men at det kommer et snarlig prosjekt, nemlig innredning av nytt flerbruksrom ved Vistnestunet.

Nå blir det oppgradering inne på deler av Vistnestunet. Foto: FOTO: Per Thime

— Ellers kan det opplyses om at det foregår en del byggevirksomhet på kommunehuset og dette utføres av vår gamle rammeavtaleleverandør for tømrearbeid med tilhørende materiell, Byggmester Sagen. Dette er arbeid som er bestilt før gammel rammeavtale løp ut og følgelig vil de gjennomføre/ferdigstille dette oppdraget.

Ikke mange funn

Advokatfirmaet hadde også annet, som søkelys på det som heter KGV-ligt. Der mener man at det ikke er funnet et særlig antall utlysninger de siste årene fra kommunen.

KGV-LIGHT:

Et konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) er et fagsystem som hjelper virksomheten med digitalt å gjennomføre en konkurranse fra kunngjøring til kontraktsinngåelse. KGV støtter brukerne i alle prosesstegene i gjennomføringen, og sikrer sporbarhet og dokumentasjon av alle aktiviteter og hendelser. All kommunikasjon mellom oppdragsgiver og leverandørene foregår ved bruk av KGV.

Kilde: Dfo.no

— En vil ikke nødvendigvis finne konkurranse som er lyst ut i et konkurransegjennomføringsverktøy (KGV), men jeg oppfordrer dere til å følge med på Doffin for der blir anbud lyst ut dersom vi er pliktet til det eller vurderer det dithen som fornuftig for den gjeldende anskaffelsen. Men det avhenger av hvilken del av regelverket vi er innenfor av Forskrift om offentlige anskaffelser. Det vil si at vi i enkelte utlysninger kan velge å forespørre minimum 3 leverandører i markedet dersom vi for eksempel ikke har en rammeavtale på det vi skal anskaffe, dette vil da ikke bli registrert/utlyst i Doffin.

Senest i dag har kommunen ute tømrerarbeid på Doffin.

Joa skriver avslutningsvis at det er bedt om tilbakemelding fra leverandør av vektøy for kontrakadministrasjon om det er mulig å hente ut en oversikt over hvilke avtaler som er gjeldende til en hver tid på kommunens nettsider.

— Vi etterstreber daglig å følge gjeldende innkjøpsrutiner, lov om offentlig anskaffelser, forskrift om offentlige anskaffelser, forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår osv.