UTDANNING: Nylig ble det kjent at regjeringen planlegger å gjøre ungdomsskolen mer praktisk og variert. Det har seg nemlig slik at barn og unges motivasjon for skole faller gjennom grunnskolen, og er lavest i 10. klasse.

Studie viser også at mange går ut av ungdomstrinnet med for svake resultater. Nå vil regjeringen lage en stortingsmelding for å finne svar.

På Grødem skole har rektor og de ansatte vært føre var, og allerede satt opp "en praktisk og variert skole" som satsingsområde for neste skoleår. De har ingen planer om å begrenser seg til ungdomstrinnet, og satser like så godt på 1.-10.trinn.

Et helt rom ryddes klart til neste års storsatsning, her ansatt Kjetil Knudsen og rektor Per Jarle Marsli. Foto: FOTO: Simen Ingemundsen

— Skole er et helhetlig løp, og kan ikke deles opp i separate deler. Derfor er vi nødt til å tenke helhetlig og langsiktig. Et eksempel er at hvis vi har mye programmering og 3D printing på mellomtrinnet, så vil ikke dette virke praktisk og motiverende hvis ikke lærerne på ungdomsskolen vet om dette, sier rektor Per Jarle Marsli og avslutter.

— Elevene vil selvsagt ikke være utlært, men nivået vil ikke treffe, og effekten vil bli repetisjon. Det er kjedelig, selv om intensjon er å skape lærelyst.

Rektor Per Jarle Marsli har forhørt seg rundt på skole og sjekket ut nasjonale prøver. Det har seg slik at eleven savner praktiske øvelser og variasjon i fag som norsk, engelsk, matte, samfunn og KRLE.

— Vi ser jo at eleven scorer dårlig på måleenheter i nasjonale prøver, så kanskje vi skal kjøpe inn beger. Noen elever synes også at dikt i norsk er kjedelig, så kanskje vi skal kjøpe inn maskin til å trykke dikte på t-skjorter etterpå. Det er rett og slett bare kreativiteten som setter grenser, sier lærer Kjetil Knudsen.

Vi skrev om det i går kveld, men gjentar hvilke tre hovedutfordringer stortingsmeldingen vil sette fokus på.,, For mange barn og unge opplever psykisk plager og stress., Mye skjermtid preger hverdagen., For mange elever går ut av ungdomsskolen med for svake resultater., For mange elever sliter med motivasjonen, og motivasjonen har gått ned på 5-7. trinn.,,

I teksten for skolens satsningsområdet står det følgende;

Økt fokus på praktisk og relevant opplæring i de teoritunge fagene. Fagmiljøene utfordres til å inkludere praktiske oppgaver og utførelse som mer tradisjonelt ligger til f.eks kunst & håndverk. For å stimulere dette tenker vi tverrfaglig og gir opplæring på tvers av fag, men også investerer i utstyr som gjør dette mulig. Vi har fått støtte fra Såkornfondet for å stimulere dette arbeidet.

,Såkornfondet har bevilget 100.000 kroner som skal brukes til å kurse lærere ved Grødem skole, og skolen har satt av 200.000 kroner som skal dekke innkjøp av utstyr.