ROGFAST-SJEFEN:

Han er på plass i Mekjarvik, litt innover i gangene i brakkebygget som det stadig er mer folk i. Rogfast-utbyggingen nærmer seg,

Oddvar Kaarmo er i ferd med å finne seg til rette.,

— Det er godt å være på plass her på Randaberg og endelig være i gang, i hvert fall så smått. Formelt er jeg i en overgangsperoide, men jeg begynner allerede å finne meg til rette, sier han.

Han blir øverste leder for et gigantprosjekt til 25 milliarder kroner, noe man ikke har sett maken til. Til høsten kan det første anbudet være klart, det som er første etappe på Kvitsøy.

— Velkommen, sa han

— Etter bare kort tid her ute fikk jeg telefon fra ordfører på Kvitsøy

Stian Giil Bjørsvik. Han ønsket velkommen og er én av flere som gleder seg til å komme i gang. Det er forresten også noe jeg merker i gangene her, våre folk gleder seg og er utålmodige etter å komme i gang.,

Kaarmo tar med seg mye erfaring fra tunnelarbeid inn i jobben som prosjektleder for arbeidene til en verdi på rundt 25 milliarder kroner. Det er over tre år siden første salve ble blåst, men etter hvert ble arbeidene satt på vent - det ble for dyrt. Nytt vedtak ble gjort og det nærmer seg oppstart.

— I Rogfast skal det bygges rundt 60 kilometer med veier og tunneler. Den lengste blir Boknafjordtunnelen som får to løp – hver på 26,7 kilometer. Det har aldri tidligere vært bygget noe så gigantisk som det Rogfast blir, under havoverflaten. Starten av jobben blir imidlertid på Kvitsøy. Jeg gleder meg til dagen det skjer, bare det å være på vei over fjorden med båten og vite at nå er det anleggsstart vil være en stor dag for svært mange.

Blir lagt merke til

Han er sikker på at byggingen av gigantanlegget vil bli lagt merke til - ikke bare her i landet.

— Det er utfordringer, det er klart. De geologiske forholdene og det som har med byggetid er noe. Vi snakker lange tunneler og det er klare krav som gjelder, men kanskje det også kommer andre krav vi skal følge underveis, for vi snakker om lang byggetid på Rogfast-tunnelene. Når det er sagt så er jeg sikker på at det vil bli lagt merke til rundt i verden om hvordan vi gjør det her i Norge. Dette vil markere oss som en tunnelbyggernasjon langt utover landets grenser. På mange måter snakker vi grensesprengende når det gjelder bygging av tunneler.

Det er forresten noe han har kjennskap til fra tidligere - og fra flere steder. Romeriksporten er én av disse.

— Da var jeg ute som student fra NTNU i Trondheim og var med på en del av oppdragsmengden. Man lærte seg mye og siden har dette vært en stor del av livet i jobbsammenheng.

Romeriksporten var et omdiskutert prosjekt som startet med en ramme på 4,5 milliarder kroner, men som endte opp i rundt 13 milliarder kroner. Det var kort fortalt mye som gikk galt.

Det er imidlertid en helt annen historie som ikke er en del av Rogfast. Kaarmo vet også at ikke alle ønsker seg dette gigantprosjektet velkommen til deres nærområde.

— Slik vil det alltid være, men vi er opptatt av å ha et godt naboforhold til alle. Når man skal i gang med et slikt prosjekt vil det nødvendigvis være store inngrep man gjør til tider. Vi vil se store anleggsområder i mange år fremover når det hele kommer i gang. Når første passering skjer er det svært mye som vil være forandret, enten det er på Harestad, Kvitsøy eller ved Arsvågen.

Hvor lang byggetid det blir er det ikke noen som vet i dag.

Fotballinteressert

— Det som er sikkert er at jeg skal være med hele perioden fra start og helt til arbeidet etter Rogfast er åpnet. Det betyr til mål og vel så det.

Innimellom alt dette har prosjektlederen familie. Kaarmo er fra Østlandet, nærmere bestemt Oslo, men har i en del år bodd i Kristiansand. Nå venter det en del år som pendler mellom Sørlandets hovedstad og Randaberg, nærmere bestemt Ryggstraen hvor han har skaffet seg bolig - med utsikt mot Byfjorden.

— Da dette ble aktuelt så måtte vi ta en god runde på dette hjemme, for det er jo ikke for kort tid. Familien skal ivaretas, men etter én runde eller to var det klart; dette var det stemning for. Pendling går fint mellom begge steder de neste årene.

Når han i tillegg er interessert i fotball og det normalt sett er god flyforbindelse mellom Stavanger- England, så får han også etter hvert tatt seg noen turer til fotballøya for å se det som er favoittlaget, nemlig de nesten helrøde, Liverpool.

— I tillegg har jeg en kompis som elsker Leeds, så vi satser på Leeds-Liverpool på Elland Road, sånn etter hvert, sier den fotballinteresserte sjefen for Rogfast. I tillegg til dette er han også engasjert i IK Gimletroll i Kristiansand. Det ligger til rette for en del å ta seg til de neste årene.