Rektor Trond Hoel ved Randaberg videregående skole. |

SKOLE:

Det var på Instagram, på siden som heter «rasisme_i_Norge» det kom antydninger om rasisme i forbindelse med en skoleoppgave på Randaberg videregående skole.,

https://randaberg24.no/2021/10/26/instagram-bruker-beskylder-videregaende-for-rasisme-i-skoleoppgave/

Instagram-brukeren med 34.000 følgere la ut et innlegg på sin konto, hvor det stilles spørsmål om oppgaven – hvor ordet neger er brukt.

,—

Dette er utdrag av oppgavene som nylig ble levert ut til elevene ved Randeberg vgs, i Randeberg. Er det virkelig nødvendig å bruke n-ordet 14 ganger i en skoleoppgave for vgs elever? Det spør vedkommende om.,

Randaberg videregående skole svarte kort på innlegget, men i ettermiddag har rektor Trond Hoel sett mer på oppgaven elevene hadde hatt.

— Jeg fikk faktisk melding om dette natt til i dag og har brukt litt tid å sette meg mer inn i dette, sier han til Randaberg24.

Han fortsetter:

,— Skoleoppgaven du refererer til er en skoleoppgave gitt på Randaberg. Oppgaven tar utgangspunkt i en historisk kilde fra 1792. En slik kilde må oppfattes og behandles deretter. Elevene har blitt satt inn i denne konteksten. Oppgaven ble gitt i forbindelse med at elevene nå undervises i og lærer om den historiske perioden Opplysningstid. I denne perioden settes det søkelys på menneskerettigheter og demokrati. Men

;

i samme periode er det visse grupper mennesker som ikke er inkludert, og som ikke får være en del av demokratiet. En gruppe mennesker har fortsatt ikke grunnleggende menneskerettigheter, fortsetter han.,

Rektor forteller at kildegrunnlaget altså er fra 1792, skrevet av kongen av Danmark/Norge, Christian den 7.

— Kilden er en forordning der kongen gir et påbud om at slavehandelen, som Danmark/Norge er en del av, skal fases ut. Kilden er tatt i bruk for å vise elevene at selv om det foregår positive ting i 1792, så eksisterer det fortsatt slavehandel i stor skala. Danmark/Norge er en del av denne handelen.

Foto: FOTO: Skjermdump fra Instagram

Han forteller videre at når man bruker historiske kilder, vil disse kildene bære preg av ord og holdninger fra den samtiden de er skrevet.

— Dette kan være ord vi ikke lenger skal bruke, eller det kan være holdninger vi ikke lenger trodde eksisterte i dagens samfunn. På generelt grunnlag skal elever være informert om hvordan man skal forholde seg til historiske kilder. En del av opplæringen i grunnskole og i den videregående skolen er å være kildekritisk. Kilder fra 1792 kan ikke oversettes direkte til dagens Norge. Kilden som er brukt er et tidsuttrykk fra 1792.

Altså må dette ses i historisk sammenheng - for han mener at slike holdninger og ord som er nevnt ikke eksisterer som en del av nåtidens utrykk, men at de kommer fram i historisk sammenheng.

— Så er det dessverre slik at mobbing og hverdagsrasisme fortsatt eksisterer i Norge. Vi har det også på Randaberg vgs. Dette skjer ikke i form av den undervisning som blir gitt. På Randaberg har vi nulltoleranse for mobbing og rasisme. Det skal være utrygt å være rasist og mobber på Randaberg. Skolen opplyser alle elever og ansatte om at alle har en plikt å informere hvis dette skjer. Jeg ser at ordbruken i kilden kan virke støtende, men ordene er brukt i en annen tid og må leses og forstås i den konteksten. Vi kan ikke hoppe over deler av vår felles historie. Historie sier noe om hvorfor vi som folk og land har blitt som vi har blitt. Vi må lære av tidligere feil.

Han legger til at undervisningsopplegget er utarbeidet av Universitetet i Oslo og blir benyttet i grunnskole, på videregående skoler og på høgskole/universitet i ulike sammenhenger.