Gjenoppbyggingen ved Henriksen Oljetransport AS er i rute. Rundt jul står nybygget klart.

BYGGESAK:

Det er i forbindelse med gjenoppbyggelse etter brannen i Mekjarvik for ett år siden, eiendomsselskapet har klaget på gebyret i forbindelse med bygging av nytt bygg.,

Prisen kommunen satt for gebyr var på kroner 87.900. Dette mente selskapet ikke kunne være korrekt, alle den tid de mente at saken ikke ble behandlet innen tidsfrist.

,—

Vi synes ikke det er rett at vi skal betale fullt gebyr all den tid saken

ikke ble behandlet innen tidsfrist. Det var flere utsettelser underveis! Saken ble innsendt 03.05.21 og skulle vært

behandlet innen 3 uker. Vi fikk svar 14. juni.

På grunn av forsinkelser som medfører ekstra kostnader for oss, ber vi dere om å vurdere størrelsen på gebyret på

ny, skrev daglig leder Grete Henriksen i en mail til kommunen.

Randaberg kommune har svart på henvendelsen, men eiendomsselskapet får ikke medhold fra avdeling Byggesak, ved fagleder Per Øyvind Wisløff.

Først viser kommunen til følgende bestemmelser som er lagt til grunn:

1) Bestemmelsen i plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften (SAK10) om tilbakebetaling av byggesaksgebyr, gjelder bare for byggesøknader med 12 ukers saksbehandlingsfrist. For saker med 3-ukersfrist skal det betales fullt gebyr, men tillatelse regnes som gitt dersom kommunen ikke har avgjort saken innen 3 uker. Ansvarlig søker skal kjenne til disse reglene.,2) Søknader som sendes inn som 3-ukerssaker, men som inneholder mangelfulle opplysninger, blir etter regelverket en 12-ukerssak.,3) Søknaden til Henriksen Eiendomsselskap AS mottok vi 04.05.2021, og vi ga tillatelse i vedtak datert 18.06.2021. Saken hadde 6 uker og 3 dager saksbehandlingstid. Vedtaket har vårt dokumentnummer 21/01166-3.

,—

Tirsdag 25. mai, som var 3 uker etter mottatt søknad, hadde vi e-postkorrespondanse med ansvarlig søker. Vi

informerte om at vi ville saksbehandle søknaden i den påfølgende uken (uke 22). Vi hadde e-postkorrespondanse

med ansvarlig søker 2. juni og 14. juni. Ansvarlig søker fulgte saken godt opp fra deres side, og informerte oss om at

det hastet med å få vedtaket vårt på plass, skriver Wisløff.

,Han skriver videre at i saksbehandlingen ble det oppdaget at deler av

omsøkt bygningsmasse kommer nærmere nabogrenser enn plan- og

bygningsloven § 29-4 tillater. Dette forholdet var ikke kommentert riktig i søknaden, og søknaden var formelt sett

mangelfull på dette punktet.

,—

Søknaden ble dermed en 12-ukerssak, som ble saksbehandlet på 6 uker og 3 dager. I

stedet for å sende ut mangelbrev, la vi inn en betingelse i vårt vedtak av 18.06.2021, Betingelsen er blitt fulgt opp av

ansvarlig søker, slik at alt er formelt i orden i byggesaken nå.

Med henvisning til ovenstående begrunnelse, har Randaberg kommune ikke overskredet tidsfristen etter plan- og bygningsloven i denne

saken.

Grethe Henriksen i eiendomsselskapet tar svaret fra kommunen til etterretning.

— Ja, vi sendte inn det vi mente var en begrunnet klage. Vi fikk ikke medhold, men da får vi heller tenke fremover mot ferdigstillelse av det nye bygget. Rundt jul regner vi med at det skal stå ferdig, sier hun til Randaberg24.