En 33 år gammel polsk mann døde etter ulykken i Mekjarvik.

IKKE NORSK SAK: Årsaken til det er at båten ikke er registrert i Norge, men på den karibiske øya Antigua og Barbuda. «Fairplay 33» eies av rederiet Fairplay towage i Hamburg, men det er mydighetene i landet der båten er registrert som har ansvaret for å følge opp med å etterforske hva som skjedde 2. april, skriver Aftenbladet/E24.

Aftenbladet skriver at en av grunnene til at det finnes lite informasjon om ulykken er at båten er registrert i utlandet. Det er Antigua og Barbuda som har ansvaret - uavhengig av hvor ulykken skjedde.

Ikke bedt om hjelp

Det er altså opp til myndighetene i øystaten å finne ut hva som skjedde ved kaien i Mekjarvik. Etter det Aftenbladet/E24 erfarer har ikke myndighetene der bedt om norsk hjelp.

Dagen etter ulykken, hvor også en annen person ble skadet, var politi og Sjøfartsdirektorat ombord i båten for å se nærmere på hendelsen. Det ble gjort ulike undersøkelser.

https://randaberg24.wpengine.com/2020/04/04/mann-fra-polen-mistet-livet-i-ulykken-i-mekjarvik/

Avisen skriver at det av Sjøfartsdirektoratet ble funnet feil og mangler - knyttet opp mot dødsulykken. Det skal blant annet ikke være gjort risikovurderinger i forkant av arbeid som ikke var rutinemessig.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet skjedde ulykken nettopp i forbindelse med den type arbeid:

Ikke fulgt kravene

«Hendelsen skjedde ifølge kapteinen under en «non routine operation». Da det blåste opp måtte de fortøye båten bedre inntil lekteren», skriver Ragnar Lind, seksjonssjef i Sjøfartsdirektoratet, i en epost til

Videre skal heller ikke båten ha fulgt de kravene som gjelder i forhold til internasjonal sikkerhetsstandard.

Eier av båten er registrert i Hamburg og vil ikke kommentere saker overfor avisen.

Den ansvarlige som skal etterforske dødsulykken ved kaien i Randaberg er fra Tyskland. Han forteller til avisen at han normalt ville ha reist til Norge for å etterforske hendelsen, men på grunn av koronaviruset er det ikke mulig for øyeblikket.

Han kan ikke si når det vil være en ferdig etterforsket sak - men det kan ta ett år. Det er ikke kjent hvilket oppdrag båten var på i Norge.