KULTUR: Vi skrev nylig om bygdas skolebiblioteker, som kun har økonomiske midler til 20 timer med bibliotekarer i uken, mens resten av tiden blir overlatt til lærerne. Mange lærere har stor litterær kunnskap, men Tale Østrem mener at; å holde seg orientert innen moderne barne- og ungdomslitteratur er en stor jobb i seg selv, og at det ikke forventes at lærerne skal greie det på toppen av alt annet arbeid. Skolebibliotek og folkebibliotek har ulike roller, samtidig som de utfyller hverandre.

Skolebibliotekaren har en sentral rolle i forhold til utvikling av leseinteresse i skolen. I tillegg har de som regel den store fordelen av å kjenne elevene og imøtekomme deres litterære interesse, kombinert med kunnskap om leseutvikling og litteratur.

— Til folkebiblioteket inviterer vi fast 1., 3. og 8. trinn. 1. og 3. trinn sier så og si alltid ja, og noen kommer flere ganger i året. 8. trinn velger det ofte vekk. Ellers er alle lærere og trinn velkommen til å bestille tid hos oss, sier Tale Østrem.

Slike besøk er noe av det Østrem liker aller best med jobben sin, men det kreves en del forarbeid.

— Det må forberedes en del til disse besøkene, så det ligger mye arbeid bak. Selv mener jeg at eleven burde hatt flere timer med skolebibliotekarene. Med 20 timer får bibliotekarene knapt nok tid til å registeret bøker, rydde hyllene og låne ut bøker. Jeg mener det er alt for lite timer og at det bør bevilges mer penger til skolebibliotekene.

Tale Østrem er heller ikke overrasket over den nye forskningen som sier at; elever leser mer når det satses på skolebibliotek, og mimrer tilbake til den gang skolene kåret "Randabergboken". Da var det mer økonomiske midler til bibliotekene, nå er det knapt nok tid for skolebibliotekene til å hjelpe elevene.

— Jeg mener at skolene burde ha bibliotekarer i en større stilling, det hadde nok vært det beste, avslutter Østrem.