Musikkbransje- og kulturentreprenør Stein Bjelland: — Lært at ting må skapes selv

I flere tiår har Stein Bjelland jobbet i norsk og internasjonal musikkbransje. I dag foreleser han musikk ved New York University og ved Universitetet i Stavanger, samt å planlegge flere prosjekter i både inn og utland

Anerkjent: Stein Bjelland har drevet med musikk i flere tiår. |
  • Simen Ingemundsen
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

KULTUR: 

Bjelland er født og oppvokst på Randaberg. I dag bor han 50/50 i Stavanger og New York. Stein Bjelland gikk først på Harestad skole, så studerte han musikk ved St. Svithun og videre tok han musikklærer utdannelse i Stavanger og Oslo.,

— Den gang studerte jeg for å få studielån til å kjøpe gitarer og for å reise rundt.

,I 6 år har Bjelland forelest i faget «The future of the music streaming econony» ved universitetet i New York. Et studie som går ut på;

det digitale skifte fra fysisk musikkformat til streaming

.,

— Undervise i Amerika er noe av det kjekkeste jeg gjør i dag.

Veien til USA ble til ved at Bjellands band «The Getaway People» fikk stor platekontrakt med Columbia Records i 1997. De turnerte i USA og Europa i stor grad mellom 1997 og 2001. Det ga Bjelland verdifull innsikt i musikkbransjen og et solid internasjonalt nettverk.

https://open.spotify.com/artist/2WgaWBTmbGKXqZ6xMvo00h?si=qRkuxZthR3aOWczrvhYTNA

— Vi var et av få norske band som fikk «major deal» i USA. Husker det var helt surrealistisk og fantastisk at noen ville satse så stort på oss.

Begynnelsen på en lang karrieren

Stein Bjelland har gjort en rekke ting opp igjennom. Første møte med musikken var gjennom fiolinen. Noe som ikke var helt riktig match for Randabergbuen. Så etablerte han «Metal Succers» sammen med trommis Børge Fjordheim, bassist Ingvar Olsen og vokalist Ove Storland.

— Husker at Børge ennå ikke hadde kommet helt skikkelig i stemmeskiftet, vi var unge og veldig uerfarne der vi stod og knuste på.

https://youtu.be/Z65nZOSFpEI

Bjelland glemmer ikke tiden i «Credimus» og «Tensing». På den tiden stiftet han bekjentskap med blant andre Hans-Peter Lindstrøm, Ove Storland og Bård Halsne.

— Det å være medlem i bygdas tensingkor var god læring både for de kristne og hedningene. Det var på mange måter en døråpner for flere av den grønne landsbys artister, forteller Bjelland.

Rottelukt i veggene 

Vi fikk etterhvert egne nøkler til Grendahuset ute på Vistnes. Der åpnet jeg døren for en rekke lokale artister, og det ble hyppig brukt som øvingslokale. Opptil flere ganger i uken møttes flere av artistene i Randaberg for å spille sammen.

— Det var helt fantastisk å ha et eget øvingslokale.

Den dag i dag takker han Randaberg kommune for gratis lån av lokalet, og den friheten og det handlingsrommet politikerne ga bygdas «up coming» artister. Det er mye han husker fra den tiden, men en hendelse skiller seg mer ut enn andre.

— Husker det hadde kommet seg inn en rotte i veggen. Vi hørte lydene, brydde oss ikke, helt inntil lukten av rotte-lik strømmet inn i rommet, ja det glemmer jeg aldri. Det var rett og slett grusomt.

Etterhvert som årene gikk begynte Randabergbuen å arrangere små musikkfestivaler i bygden. Bjelland trekker blant annet fram Jazz-festivalen på Tungenes som en av sine morsommere bragder.

Inspirert av Elvis Presley og gospel-bølgen

Stein Bjelland hadde en variert musikksmak. Funk, Blues, Soul og Gospel er noe av det han lyttet mest til. Det kom godt med da han og 7 andre dresskledde menn fra bygda etablerte «The Silver Voice». Gruppen bestod av Bård Halsne, Børge Fjordheim, Bernt Inge Rygg, Ingvard Mjelde Olsen, Kjartan Fjordheim, Hans-Peter Lindstrøm, Ole Martin Lund Bø og Ove Storland.

https://open.spotify.com/artist/2yUYnxJuZwjvXUTo3GZ6mn?si=A_Kw2n97QzGcl30zXCJTbg

— Det var et vennskapsprosjekt som varte over lengre tid. Vi spilte inn plate og dro rundt på turné sammen. Det var en uforglemmelig tid.

Etter det begynte samarbeidet med Jon Erik Kaada og Buzz Aldrin Band. Et samarbeid nevnt i Johan Harstads bok «Buzz aldrin hvor ble det av deg i alt mylderet».

— Vi spilte en rekke plasser og hadde det mye gøy sammen. Vi gav aldri ut noe på plate og det er kjekt at Harstad valgte å nevne oss i sin bok. Glemmer ikke det med det første.

Førte Bjelland til USA

Det Bjelland er mest stolt over er «The Getaway People». En gruppe som ga vokalist Per Kristian Ottestad, bassist Pål Morterud, trommis Espen Noreger, keyboard spiller Arne Hovda og gitarist Harald Helle, samt Stein Bjelland platekontrakt i et av verdens største plateselskap, Columbia Records.

https://youtu.be/f-2osd7Qyvo

— Takket være kontakter, gikk drømmen vår i oppfyllelse, og de 100.000 som vi hadde lånt av SR-Bank til å spille inn plate for, ja de betalte seg godt.

Randabergbuen opplevde en eventyrlig suksess og fremgang, opptrådte i 47 amerikanske stater og hadde 160 spillejobber i løpet av et år. De jobbet hardt for å nå lengre enn langt, noe som resulterte i mange gode historier og minner.

— Det var slitsomt, men vi hadde det skamkjekt. Jeg ville ikke vært foruten den tiden.

https://youtu.be/e-kPrWVcqVo

På begynnelsen av 2000-tallet begynte muskkbransjen å slite. Folk ville ikke betale for musikken, i stedet stjal lytterne låter gjennom en rekke ulovlige nedlastningstjenester. Det ble slutten for «The Getaway People», og et krasj i musikkbransjen. Mange fikk sparken og artistene og selskapene begynte å slite. Musikkbransjen hadde nådd sitt bunnpunkt, noe som pågikk utover 2000-tallet.

— Selv om vi tapte en del, og måtte legge ned bandet, angrer jeg ikke et sekund på karrieren. Jeg hadde det enormt kjekt.

Management for en rekke artister

I 2008 ble Stein Bjelland spurt om å starte management. Dette takket han høflig nei til, med mindre det var å etablere et utviklingsselskap for lokale artister. Sammen bl.a aksjonærer som Morten Abel og Thomas Dybdahl startet han «Great Moments», som hadde fokus på lokale artister og hvordan få dem fram.

— Vi måtte tenke annerledes etter musikk-krasjet som skjedde på begynnelsen av 2000-tallet.

I «Great Moments» var Stein Bjelland manager for artister som blant andre.

Kvelertak, Purified in Blood, Overthrow, Frk. Fryd, Poor Edward og Deathbed Reunion.

Han startet også «Nuproductions As», som eier og drive Numusic og Nuart. Begge festivalene har fått stor anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt.

— En må våge å satse litt for å komme seg fram i livet.

Men plutselig kom det til en punkt i livet for Bjelland. Etter 15 vanskelige år i bransjen ville han ikke være manager lengre. Han begynte da et A4 liv og jobbet som lærer.

— Etterhvert så hadde jeg lyst til å fokusere mer på forretningsmodellene i bransjen og omkring artistene og begynte å drive mer for meg selv gjennom selskapet «Stein70000».

Planer for framtiden

Bjelland har de siste årene vært ansvarlig for å utvikle forretninger for profesjonelle billedkunstnere. Han startet «Kunst Som Levebrød» ved Ipark - Innovasjonspark Stavanger. I tillegg har han vært kurator og prosjektleder for Spellemann-konferansen, samt startet Utopia i 2017, en festival som ble en stor suksess i Stavanger. Festivalen starten han sammen med Ole Petter i Kulturkompaniet.

— Utopia førte meg inn på nye veier.

Nå har han planer om å fortsette sine kurs i New York og UiS. I tillegg starter Utopia en ny konsertscene i den gamle hurtigbåtterminalbygget i Stavanger. Han er også styreleder for en rekke bedrifter, som blant annet Music Norway og kunsthallen i Stavanger.

— Jeg gleder meg til framtiden, og er takknemlig for jeg får gjøre akkurat det jeg liker best i livet, sier han og avslutter.

— Det handler om å skape selv, nytter ikke å sitte å vente på at noen gjør det. Satse penger, og skape er drivkraften i mitt liv.

https://open.spotify.com/track/4EMoL5gRo4MUC75fnL3kkk?si=EkehcmJfSAmolXhpv3SVPA

Musikkvideoen til «She Gave Me Love» brukte gruppe The Getaway People 1,5 millioner på å produsere. Som var slik musikkbransjen gjorde det i 1998. ,<a href="https://youtu.be/B0Dw9f95Aes">Videoen ser du her.</a>

Publisert: