I Randaberg er det en betydelig økning i elbiler. (foto: Norsk elbilforening).
I Randaberg er det en betydelig økning i elbiler. (foto: Norsk elbilforening).

Statsbudsjettet: 6.600 kroner i omregistreringsavgift for elbiler

Regjeringen foreslår en omregistreringsavgift på rundt 6.600 kroner for elbiler fra 2019 eller senere. Det blir en avgiftsbombe for brukte elbiler, ifølge Naf.

AVGIFT: Rundt i Randaberg er det over 1.300 elbiler som kjører, og tallet er stigende. Tidligere i dag ble regjeringens forslag til statsbudsjett lagt fram.

Der går det fram at elbiler som er registrert første gang mellom 2019 og 2022, må betale en omregistreringsavgift på 6.681 kroner dersom regjeringens forslag i statsbudsjettet blir gjeldende. For alle andre elbiler blir regningen 4.034 kroner.

Flere reagerer på dette, blant annet NAF.

— Fritaket for omregistreringsavgift på elbiler fjernes, den blir opp til 6 681 kroner for de aller nyeste bruktbilene. Bruktmarkedet for elbiler er i startfasen, og dette utgjør en kraftig smell for de som vurderer elbil. Fire av fem bilkjøpere kjøper brukt, da er en avgift på opp mot 7000 kroner sure penger, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF i en pressemelding.

Men det er ikke det eneste.

Regjeringen foreslår å øke avgifter for alle bilister:

  • Regjeringen vil at pumpeprisen for bensin øker med 41 øre og 47 øre for diesel.
  • Alle ladbare hybrider blir dyrere
  • Trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften) på elbil økes til full sats, tilsvarende en økning på 876 kroner per år.
  • Fritaket for omregistreringsavgift på elbiler fjernes, den blir opp til 6 681 kroner for de aller nyeste bruktbilene.

– Økningene i CO2-avgifter og andre bilavgifter vil slå hardt ut for alle bileiere. Med innføring av både trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift på brukte elbiler, tar regjeringen også grep som vil ramme mange av de som nå vurderer brukt elbil som sin neste bil.