BØKER:

Simen Ingemundsen er svært engasjert i bøker, noe over snittet. Det kommer imidlertid deg til gode, for Simen skal fremover levere bokanmeldelser her på Randaberg24.,

— Dette er noe jeg virkelig gleder meg til. Jeg vet at mange i Randaberg er interessert i ulike bøker og jeg skal anmelde noen av dem som kan være aktuelle.

Bokanmeldelsene fra Ingemundsen kan du lese et par ganger hver måned. Det blir også trillet terning for bøkene som blir anmeldt.

— Og hvorfor bare ikke hoppe i det og starte, for her kommer mine første bokanmeldelser for nettavisens mange lesere.

1. "Hyllest til halvmørket" av Jun'ichiro Tanizaki: (PRESS forlag) - Terningkast 5

I denne boken undersøker forfatteren grundig hva som er grunnlaget for den tradisjonelle japanske estetikken. "Hyllest til halvmørket" er en finurlig og detaljert liten sak, rimelig kort og svært så medrivende. Dette er både skremmende, sjokkerende og spennende lesning, om noe som er svært ukjent for mannen i gaten. Forfatteren serverer et tema på en lettlest, lett forståelig, og svært så lærerikt måte. Som leser sitter en måpende igjen etter å ha slukt denne litt over 100 siders overraskende litterære reisen.

2. "Andre guder" av Jørgen Brekke: (Vigmostad & Bjørke) - Terningkast 5

Jørgen Brekke er første mann ut, som har latt seg inspirere av de ti bud. Det er første bud "Du skal ikke ha andre guder enn meg" som portretteres i denne hårreisende, urovekkende og altoppslukende thrilleren. Brekke har siden debuten i 2011, klart å skape et imponerende forfatterskap. Gjennom budet har han fordypet seg i elementene begjær, sjalusi og hevn. Dette er en pageturner, som får nakkehårene til å reise seg og som blåser deg av bane allerede fra første side. Det er bare å ta av seg hatten for Brekke, for med denne «Andre guder» har han lyktes på alle mulige plan.

3. "Vi har ikke fire nye år" av Martine Johansen: (Vigmostad & Bjørke) - Terningkast 4

Dyster og mørk, samtidig en varm roman fra USA. Det går litt seint i starten, men den bygger seg gradvis opp etterhvert. Gjennom overraskende skildringer og overveldende beskrivelser, detaljeres en kjærlighetserklæring så sterk og så bindende, at du sliter med å legge boken fra deg. Den er trollbindende allerede fra første setning. Denne boken viser hvor stort innblikk forfatteren har i politikk, med det klarer hun å skape et realistisk forhold til det et Trumpifisert Amerika. "Vi har ikke fire nye år" er sjokkerer og skremmende lesning, og tegner et svært godt og solid bilde av dagens verdenspolitikk og Trumps politiske føringer. Du vil ikke tro det du leser, når du leser "Vi har ikke fire nye år".

4. "3 steiner til nøkken" av Kjell-Vidar Åhman Teig: (Eget forlag) - Terningkast 4

Dette er en ny forfatter, en ny stemme, ta han varmt imot han. For til å være en debutant, gir han fengslende litteratur med mersmak. Det står at dette ikke er historier for barn, og det forstod jeg allerede fra første side, for det er til tider såpass god skildret at det er lett å se det for seg, og så er de temmelig spennende at selv de mest hardhausede voksne vil begynne å skjelve. Dette er 7 kompakte, nervepirrende og grensesprengende historier som du ikke vil gå glipp av. En slik påstand tør jeg å komme med, for dette er litteratur som garantert vil falle i smak.

5. "Kongen" av Tom Egeland: (Capitana forlag) - Terningkast 5

Tom Egeland er ute med en nervepirrende og kompakt finansthriller som får hårene til å reise seg langt nedover ryggen. Denne gang handler forfatterens bok om kidnapping av det kjæresten en har, nemlig familiemedlem. Leserne blir nok en gang med på et kappløp, slik bare Egeland klarer å skape. Det er tydelig han har gjort mye reaserch for å få det såpass realistisk. Tom Egeland, står som en av mine store favoritter innen krimsjangeren. Egelands "Kongen" er en fengslende, overraskende og dramatisk leseopplevelse, som er en fryd å lese. Det er rett og slett en leseopplevelse, som du sent vil glemme.

6. "Norbritannia" av Gry Blekastad Almås: (Vigmostad & Bjørke) - Terningkast 6

Jeg leser få reisebeskrivelser, med denne var overraskende god. I denne boken blir steder og mennesker i Storbritannia portrettert på en svært fin måte, og leserne får et innblikk i forbindelsen mellom landene våre. På en kunnskapsrik, fengslende og underholdende måte tar forfatteren leserne med på en norsk reise i et kjært naboland. Dette er en leseopplevelse som anbefales for deg som ikke fikk dra på ferie, du kan lett lese denne og drømme deg til Storbritannia, og kanskje du ved å lese denne boken får nye ideer på hva du skal gjøre i Storbritannia neste gang du er der.

7. "Livet på Grini" av Per Vollestad: (Kagge forlag) - Terningkast 6

Det er skrevet uendelig mange bøker om krigen, og årlig gis det ut flere titalls, men aldri er livet Grini under krigen portrettert så detaljert som med Per Vollestads bok. Dette er en svært dyktig forfatter, som på en respektfull måte, forteller om flere brutale, hjerteskjærende og fryktelige hendelser i konsentrasjonsleiren under krigen. Bilder, dagbøker og tegninger gir et dypt innblikk, som du flere ganger må tørke tårer når du leser. Grusomme, rørende og heftige historie får deg til å sitte sjokkert igjen.

8. "Gul bok" av Zeshan Shakar: (Gyldendal forlag) - Terningkast 6

Jeg leste «Tante Ulrikkes Vei» da den kom, og husker jeg satt igjen med følelse av at dette er en forfatter som kommer til å nå langt. I år kom oppfølgeren «Gul bok», som er er flere hakk bedre. Dette er kvalitetslitteratur av ypperste klasse, og det skal mye til for å toppe denne. Forfatteren har peiling på det han skriver, og det er tydelig han bruker livet sitt som inspirasjon, det er så nært, samtidig som det er så troverdig. Jeg kjente en klump i halsen og måtte flere ganger tørke tårer, og det er sjelden en så varm bok får fram såpass sterke følelser hos meg som leser.

9. "Hva hun klager over når hun klager over husarbeid" av Heidi Linde: (Gyldendal forlag) - Terningkast 5

Heidi Linde har litt av et forfatterskap bak seg, men denne er hennes beste utgivelse så langt. Den handler om moderne ekteskap, og om forlatelse. De fleste som har skilte foreldre eller sliter med foreldre som ikke har det helt bra sammen, vil relatere seg litt ekstra til denne boken. Den er dyp, gripende, rørende og vond, den får deg til å kjenne en klump i halsen. Dette er en leseopplevelse av de sjeldne, du bare må få med dere. Hun skriver sylskarpt og sidene suser forbi, og det er umulig å slutte å lese, og det er vanskelig å la være å bli glad i Lundes fortellerstemme. Dette er en sjelden god bok.

10. "Ett blod" av Atle Nielsen: (Goliat forlag) - Terningkast 6

Atle Nielsen debut som krimforfatter er sjelden god. Den er pulsøkende, uforglemmelig og livlig. Leserne blir for første gang kjent med journalist Ole Bull. En blir tilskuer til et blodig kappløp gjennom Londons gater og fotballstadioner for å finne en drapsperson som ikke skyr noen midler for å utføre sin plan. Jeg er temmelig imponert, Atle Nielsen har ikke spart på noe. Med «Ett blod» lykkes Nielsen på alle plan. Det er ingen tvil om at det er en dreven journalist som har skrevet denne boken, for her har Atle Nielsen brukt mye av erfaringene sine fra sitt yrke for å skape en troverdig bok. Anbefaler virkelig å lese denne boken.

11. "Slagside" av Jørn Lier Horst og Thomas Enger: (Capitana forlag) - Terningkast 6

Jørn Lier Horst og Thomas Enger er ute med tredje krim med Emma Blix og Alexander Blix i hovedrollen. Jeg er så begeistret for deres samarbeid, og håper ikke «Slagside» blir den siste. De serverer alltid spenning fra perm til perm, og det er lett å rive seg med. Karakterene er så humane og normale, mens historiene er så unike og spesielle. Det er en fryd å lese «Slagside», som holder spenningen oppe fra første til siste side. Det er vanskelig å legge bort boken, og når siste setning er slukt, kunne en ønske den var mye lengre.

12. "Min sønn" av Arne Svingen: (Vigmostad & Bjørke) - Terningkast 4

Arne Svingen er andre forfatter ut som har latt seg inspirere av et av de ti bud. Han tar for seg det fjerde budet: «Du skal ære din far og din mor». Her flyter språket like lett, som sidene suser avsted. Den er sår, alvorlig og tankevekkende, for hvor langt er en egentlig villig til å gå for å redde sitt barn. Det er lett å identifisere seg med sønnen, og like lett å kjenne seg igjen i foreldrene. Denne vekker både aggresjon og sorg i deg, og du kjenner blandede følelser når du leser. Dette er en mageknipende historien, som er lettlest fra første til siste side. Håper virkelig at Arne Svingen kommer med flere voksenbøker, for det er noe han virkelig kan.

13. "Tro meg når jeg lyver" av Ellen G. Simensen: (Cappelen Damm) - Terningkast 6

En glitrende debut som overrasker allerede fra første setning. For en bedre psykologisk thriller skal en lete lenge etter. Ellen G. Simensen glimrer til med å skrive en intens, og såpass heftig historie at du blir klam i hendene og slik at svettedråpene triller nedover pannen. Hun skildrer karakterene på en livlig måte, og måten hun skildre miljøet er elegant. Hun mestrer sjangeren til de grader, med å forme teksten etter et fargerikt språk. "Tro meg når jeg lyver" er voksen og fremragende, som får selv den voksne leser til å skjelve av spenning. Jeg er ganske sikker at det kan bli en sabla god film en gang. Så denne anbefales virkelig.

14. "Assistenten" av Kjell Ola Dahl: (Aschehoug forlag) - Terningkast 5

Historiske elementer fra etterkrigstiden, danner grunnmuren for denne svært så fengslende thrilleren. Det er en frydfull leseopplevelse, der sidene flyr avsted i et enormt tempo. Det er enkelt å bli engasjert når en leser «Assistenten», og jeg er ganske sikker på at dette fort kan bli en klassiker innen norsk krim. Jack Rivers er spritsmugler og ulykkelig forelsket i Amalie. I etterkant av en mislykket politiaksjon på Minnesund i 1924 blir han innhentet og arrestert av Ludvig Paaske. Allerede fra første side ble jeg kjøpt, Kjell Ola Dahl er en av våre fremste historiefortellere. Jeg bøyer meg i støvet for denne svært så dyktige forfatteren, for han kan dette med å skape medrivende plott. Så anbefaler denne virkelig.

15. "Døde løver" av Mick Herron: (Aschehoug forlag) - Terningkast 6

Mick Herron går John Le Carré og Ian Flemming en høy gang. Jackson Lamb gjør James Bond liten og ussel og Ethan Hunt blek og stakkarslig. «Døde løver» er oppfølgeren på den beste spionthrilleren jeg har lest på lenge. Den er fryktelig spennende, hårreisende allerede fra første side og en soleklar favoritt blant spionthriller etter årtusenskiftet. Mick Herron har uten tvil servert en oppfølger som er flere hakk bedre både når det kommer til språk og handling. Jeg håper det blir mange flere bøker fra Mick Herron, for han kan dette med spionthriller og har et talent for å trollbinde leserne. Han holder leserne på pinebenken, gjennom en pulsøkende reise, der en kraftfull fortellerstemme blir serverer gjennom tettsittende historie. Dette er sjelden vare servert mellom to permer, jeg tar av meg hatten.

Publisert: