Einar Hanasand vant mot kommune og Fylkesmannen

Høsten 2017 søkte Einar Mikael Hanasand om produksjonstilskudd til foretakets grønnsaks- produksjon. Beregnet tilskuddsbeløp utgjorde totalt kr 1 347 340, hvorav areal- og kulturlandskapstilskuddet var kr 1 232 340. Kommunen satte foten ned og Einar Hanasand  mottok ikke penger.

Einar M. Hanasand har fått svar fra fylkeskommunen om arkeologiske registreringer på Sande. ||
  • Per Thime
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over fire år gammel

ENDRET:

Det er landbruks- og matdepartementet som har hatt saken inne for en nærmere gjennomgang. Landbruks- og matdepartementet mottok en anmodning om omgjøring av Fylkesmannen i Rogalands vedtak av 7. desember 2018.,

,Vedtaket gjelder stadfesting av Randaberg kommunes avslag på areal- og kulturlandskapstilskudd for søknadsåret 2017 for foretaket Einar Mikael Hanasand. Beløpet var for 2017 på kroner

1.232.340.

Dette var penger Hanansand ikke fikk.,

Dette er sakens bakgrunn

Hanasand disponerer i Randaberg 1748 dekar, inkludert eiendom på Sande, kjøpt som tilleggsjord i august 2015. Denne eiendommen består av to teiger på til sammen ca. 64 daa, hvorav 43 daa er fulldyrket jord, 2 daa er overflatedyrket jord og 15 daa er innmarksbeite. Resten er uproduktiv skog og jorddekt fastmark.

Så langt var alt ok - også for Randaberg kommune.,

Teigen øst for Tungenesveien (Teigen) på 53/14 består i det vesentlige av fulldyrka- og over- flatedyrka jord. Fjellryggen på Teigen er delvis bølgete. Dette medfører at det er grunt jordsmonn flere steder, og at små fjell stikker opp av jorda.

I oktober 2017 igangsatte Hanasand tiltak for å forbedre jordkvaliteten og optimalisere arealet for grønnsaksproduksjon. Dette innebar å sprenge vekk fjell og legge på drenerende masser, for så å plassere matjorda tilbake. I følge Hanasand vil arbeidet føre til at fjellryggen på Teigen blir noe lavere, samt at Teigen innmarksbeite blir inkludert i grønnsaksproduksjonen. Med unntak av 6 daa innmarksbeite som blir omgjort til fulldyrka jord, skal bruken av arealene ikke endres.

Stoppet arbeidet

Den 19. januar 2018 fattet Randaberg kommune pålegg om stans av arbeidene på Teigen med øyeblikkelig virkning. Kommunen vurderte tiltaket som søknadspliktig etter plan- og bygningsloven, og pekte også på at det er registrerte kulturminner i området. Tiltaket var ikke omsøkt, og derfor ulovlig. Kommunen oppfordret Hanasand til å søke om tillatelse etter plan- og bygningsloven.

Høsten 2017 søkte Einar Mikael Hanasand om produksjonstilskudd til foretakets grønnsaks- produksjon. Beregnet tilskuddsbeløp utgjorde totalt kr 1 347 340, hvorav areal- og kulturlandskapstilskuddet var kr 1 232 340.

Randaberg kommune avslo Hanasands søknad hva gjaldt areal- og kulturlandskapstilskuddet i vedtak av 27. februar 2018. Avslaget var begrunnet i at foretaket ikke oppfylte vilkårene i produksjonstilskuddsforskriften § 4 tredje ledd på grunn av de tiltakene som var igangsatt på eiendommen 53/14 på Sande.

Etter kommunens observasjoner var ca. 30 daa av denne eiendommen bearbeidet, matjordlaget tatt bort for mellomlagring, fjellgrunnen sprengt ned opptil 2,2 meter, og mer enn 6 daa beite med fjellknauser og våte partier var fjernet. Arbeidene var ikke omsøkt og hadde derfor ikke fått den nødvendige tillatelse etter plan- og bygningsloven.

Hanasand klaget avslaget inn for Fylkesmannen i Rogaland i brev av 3. april 2018. I klagen gjorde Hanasand gjeldende at vedtaket var ugyldig og måtte omgjøres.

Fylkesmannen i Rogaland stadfestet kommunens vedtak om å avslå søknaden om areal- og kulturlandskapstilskudd i vedtak av 17. september 2018.

Gikk videre

Salatprodusenten var ikke fornøyd og tok saken videre. I et brev fra 7. desember 2018 anmodet han landsbruks- og matdepartementet om å omgjøre vedtaket gjort hos Fylkesmannen, blant annet basert på det han mente var et ugyldig vedtak som var gjort. Gjennom flere punkter skisserte Hanasand opp hvor han mente det var gjort ugyldig vedtak. Ett av de viktigste punktene dreier seg om inngrep i naturen.

Departementet fikk så saken på bordet.

– Som Fylkesmannen legger til grunn i sitt vedtak, omfatter første setning i utgangspunktet et- hvert inngrep som forringer kulturlandskapet. Ordlyden begrenser ikke anvendelsesområdet til kun inngrep som ikke er regulert av annet regelverk. Slik Fylkesmannen også fremhever, skal forarbeidene til en forskrift normalt ikke kunne sette til side en klar ordlyd i selve forskriften. Heller ikke formålet med bestemmelsen tilsier en slik avgrensning. At foretak som iverksetter tiltak som forringer kulturlandskapet ikke samtidig mottar et tilskudd ment for å kompensere for driftsmessige ulemper knyttet til denne ivaretakelsen, fremstår etter departementets oppfatning som rimelig, skriver avdelingsdirektør Viil Søyland i departementet i et brev.

Departementet har likevel kommet til at disse hensynene ikke kan være avgjørende i denne saken.

– Slik tiltaket er beskrevet, legger departementet til grunn at tiltaket likeledes kan være søknadspliktig etter bl.a. forurensningsforskriften kapittel 4, nydyrkingsforskriften § 4 og kulturminneloven § 8. Ettersom det dermed synes å foreligge en rekke rettsgrunnlag som forbyr en part å iverksette slike inngrep, reduseres behovet for at landbruksmyndighetene "sitter i førersetet" når det gjelder å ivareta kulturlandskapshensynet i denne saken. Departementet er etter dette enig med Hanasand i at uttalelsene i fastsettelsesbrevet innebærer at ordlyden i produksjonstilskuddsforskriften § 4 tredje ledd må tolkes innskrenkende i dette tilfellet.

Videre heter det:

– Hanasand har blitt oppfordret til å søke om tillatelse til tiltaket, men etter hva som er opplyst har dette ikke blitt gjort. Han har, så langt departementet kjenner til, heller ikke påklaget plan- og bygningsmyndighetenes stansingsvedtak. Parten synes dermed å ha avfunnet seg med en situasjon hvor det er vedtatt stans i arbeidet uten noen videre avklaring.

Opphever vedtaket

Departementet har gått gjennom hele saksforløpet og gjort sine vurderinger. Man har blant annet kommet frem til at det er gjort rettsanvendelsesfeil at Fylkesmannen benyttet produksjonstilskuddsforskriften § 4 tredje ledd som hjemmel for å nekte areal- og kulturlandskapstilskudd i denne saken.

– Departementet finner at feilen kan ha virket bestemmende på avgjørelsens innhold. Dette tilsier at vedtaket er ugyldig, selv om utbetalt tilskudd ikke nødvendigvis vil bli et annet ved at forholdet subsumeres under produksjonstilskuddsforskriften.

I vedtaket fra departementet heter det at Fylkesmannen i Rogalands vedtak av 17. september 2018 om avslag på areal- og kulturlandskapstilskudd for søknadsåret 2017 oppheves. Saken sendes tilbake til Fylkesmannen for ny behandling.

 Rådmann Magne Fjell kommenterer saken.

– Opphevingen av Fylkesmannens vedtak innebærer at foretaket Einar Mikael Hanasand innen tre uker fra mottakelsen av brevet her kan fremme krav om å få dekket vesentlige kostnader som har vært nødvendig for å få endret vedtaket.

Rådmannens kommentar

I Randaberg kommune har man fått med seg vedtaket som er gjort i departementet. Areal- og kulturlandskapstilskuddet var kr 1 232 340 i 2017. Dette var midler Hanasand aldri mottok. I kommunen er det flere som har vært inne i saken, blant dem landsbrukssjef Anne Grethe Bø Cazon.

Magne Fjell, rådmann i Randaberg, kommenterer saken slik:

– Randaberg kommune fattet vedtak basert på vår forståelse av regelverket. Fylkesmannen stadfestet  Randaberg kommune sitt vedtak etter klage fra Hanasand.  Landbruksdepartementet har nå instruert Fylkesmannen om å behandle saken på nytt og opphevet vedtaket. Randaberg kommune avventer videre tilbakemelding fra Fylkesmannen og forholder seg til føringer som blir gitt derfra.

Einar Hanasand var i morges ikke tilgjengelig for kommentar.

Publisert: